Човек прочита това заглавие и си казва – що за безполезна статия!
Всеки, който си заслужава възнаграждението в SEO индустрията, много добре знае, че сляпото фокусиране в ключови думи е рецепта за перфектен провал. Все пак сме 2020-а година!
Така. Много добре ви разбираме, но ако човек се занимае малко по-сериозно с темата, ще се натъкне на интересни детайли.
Какво е Ключова Дума в SEO?
Ключова дума, е думата, която ние целим да класираме, чрез определен текст в търсачките. Преди години, то беше може би най-важен фактор.
Всички в сферата на SEO използваха повтаряне на дадена ключова дума много често в текста.
Ако и вие врите и кипите в SEO бранша, със сигурност сте имали разговор с човек, който не разбира и бъкел от оптимизация и изтриса нещо от сорта на: SEO – това, където слагаш ключови думи на сайта, нали?
В този момент вие си поемате дълбоко въздух и въздъхвате артистично.
Е, може да добавите едно забелване на очите за по-драматичен ефект.
Важно е да се уточни, че когато казваме „ключови думи“, ние имаме предвид exact match – точно съвпадение.
И най-често става въпрос за относително по-къси ключови думи, които са в приоритетна позиция и служат за конвертиране към следващ етап в потребителската фуния.
Трябва ли да използваме често ключовата дума ?
Но преди да започнем битката между двете възможни позиции по отношение на ключовите думи, според нас е добре да скицираме бойното поле и отборите.
Отбор А:
Основната мантра е „Използвайте колкото може повече ключови думи във вашето съдържание. Google обожава ключовите думи“. Това е било често използвана техника при копирайтинг услугите.
Ако приложите този модел, не се учудвайте, че вашият сайт си лежи кротко в тъмната страна, известна още като средата на класацията.
Единственото, което можете да направите, е да се почесвате по главата като анимационен герой и да се чудите защо нещата не работят. Защото уж „всичко е толкова просто“.
Отбор Б:
Мантрата тук е – Google е по-умен от прост брояч на ключови думи, които съвпадат точно с търсенето – ето защо трябва да се пише за потребителя.
Правите го по толкова творчески начин, дори на моменти прекалявате с метафорите.
Вашето съдържание се прославя със скритите си послания и невероятните си алюзии, достойни за наградата за Най-далечна асоциация на името на някой от нашите топ модернисти – като Гео Милев.
Толкова подсъзнателни са вашите референции, че машината на Google няма и понятие за какво говорите.
И получавате същите резултати като отбор А. И по подобен начин се почесвате по главата.
Нека да започнем с анализ на това къде греши с отбор А.
Образцовата (и успешна) оптимизация не се върти около играта „Как да излъжа Google” или някоя друга търсачка.
Ако още играете тази игра, си намерете машина на времето и се пренесете някъде около 2000-ата година.
Тогава работеха тези неща и дори имаше шампионат по Спортно наблъскване на текст с ключови думи.
Основната цел на търсачките е да предоставят възможно най-релевантните и полезни резултати на своите потребители.
Като еволюираща услуга те постепенно блокират възможностите на SEO да манипулира резултатите с подмолни практики „под тезгяха“.
Кои са тези практики?
Ние ги дефинираме по следния начин: това са практики, които не водят до добавена стойност за клиента и които са единствено и само насочени към манипулиране на резултатите. Ето защо сляпото фокусиране върху ключови думи е остаряла практика.
Казано с прости думи, алгоритъмът на Google е доста по-умен от това да е брояч на съвпаденията на страницата.
Той е и по-развит и в преценката на гъстотата на думите.
Първият голям ъпдейт, който даде на бранша да разбере, че няма да толерира пренасищането с ключови думи, беше Panda.
Panda беше първият, но със сигурност не и последният.
От 2011-а година насам има няколко ъпдейта, които избиха от главата на SEO фирмите практиките с набиване на думи и ги насочиха към идеята за съдържание, от което потребителят има реална полза.
Google разбира синоними. Тази насока на развитие беше относително леснодостъпна за неговите разработчици.
И те не спряха до просто разпознаване на лексикални единици от същото семантично ядро.
Благодарение на ъпдейта Hummingbird Google започна да разбира истинския смисъл, истинската интенция зад фразата в търсенето вместо на ключовите думи.
Що е то Rankbrain?
Това е един от най-важните фактори за класиране за Google. RankBrain e плод на машинно обучение, ето защо той постоянно се развива самостоятелно и помага на Google да разбере истинските смисъл и намерение зад търсената фраза.
Изброените ъпдейти и еволюционни крачки бяха стимули индустрията да разработва съдържание за търсената фраза и нейния смисъл, а не автоматично повтаряне на ключовата дума.
Като начало съдържанието винаги трябва да е написано за потребителя. Фокусирайте се върху изпълнението на задача.
Вашият текст трябва да помага на потребителя да свърши някаква работа, да му бъде полезен.
В същото време този текст трябва да го насочи към дадено действие.
Ключовите думи, синонимите и синонимните фрази могат да бъдат добавени впоследствие.
Писането на съдържание, насочено към потребителя, служи на много по-голяма идея от тази за класиране за ключови думи.
Нашата основна цел е потребителят да извърши покупка/клик или най-малко да се завърне на сайта в обозримо бъдеще.
Дори и наблъскването с ключови думи да работеше (а то не работи), има някакъв шанс да докарате повече трафик, но конверсията ще бъде много ниска просто защото качеството на съдържанието е много ниско.
И все пак, трябва ли да игнорираме ключовите думи напълно?
Не, и това не е отричане от собствените ни думи. Всички съвети, които дадохме до момента, са напълно ползваеми.
Проблемът е, че нещата не са толкова прости.
Първото нещо в цялата схема е, че ако създавате вашето съдържание с мисъл за потребителя, ключови думи и свързани с тях фрази, ще се появяват по съвсем естествен начин.
Може да се наложи леко балансиране, за да сте сигурни, че не отивате към отбор Б, за който споменахме по-горе. Google е доста умен алгоритъм, но в крайна сметка е и машина.
Ако вашето съдържание е прекалено странно, метафорично, то това може да има негативен ефект върху намерението ви да привлечете подходящия трафик по простата причина, че е прекалено сложно за Google да разбере за кои търсения вашето съдържание е релевантно.
Калибрирането и нацелването може да отнеме време и опити. Не трябва да блъскате ключови думи просто заради самото блъскане с ключови думи. Но също така не искате да усложнявате живота на Google. Експериментирайте, анализирайте и си изработете протокол за действие.
Други съображения за „криптирания“ подход към съдържанието са за това как е приложен и какъв е неговият ефект върху user experience-a.
Да, със сигурност апетитни и кликаеми заглавия и описания могат да докарат по-висок CTR, но не забравяйте и за простата сила на удебелените и подчертани ключови думи в мета описанията в резултатите на търсачката.
Ако потребител търси за конкретно нещо, най-често той иска потвърждение на търсенето му в описанията.
С мисъл за потребителя
Вие преследвате две цели едновременно – как да улесните Google в неговата преценка за какво е релевантно вашето съдържание и как да споделите вашето съобщение максимално бързо към потребителя.
Ако вашият сайт не представя адекватно съдържание към търсената дума или фраза, рискувате да имате висок bounce rate. Това, разбира се, варира между индустриите и зависи и от дизайна на вашия сайт.
Заключение – с ключови думи или без ключови думи ?
В заключение можем да кажем, че SEO е много по-сложно от засяване с ключови думи. Фокусиране върху задоволяване на желанията и намеренията на потребителя ще ви донесе много по-големи резултати в SEO през 2020-а в сравнение с блъскането на ключови думи.
Приоритизирайте балансирането. Ако пишете вашето съдържание с мисъл за потребителя, балансирането и леката настройка с ключови думи ще бъде по-лесна.
Играят ли ключовите думи все още главна роля в SEO? Те могат да бъдат полезни, когато се прилагат в малки дози и са стратегически подбрани, но вече има по-важни фактори в оптимизацията.
Не пропускайте да прочетете и нашата последна статия за техники за оптимизация на сайт през 2020.
Обновена: 01.06.2021