През 2012 година Google пусна първото си Penguin обновление, с което обяви сериозна война на спама и неетичните техники за оптимизация за търсачки.
Привидно изглежда, че екипът от инженери на Google се справя доста добре със задачата си и определено в резултатите на Google се забелязват все по-малко сайтове класирани със спам техники отколкото преди.
За съжаление, техниките за спам и манипулация на резултатите също стават по-умни и ако човек се разрови малко по-внимателно, ще стигне до извода, че все още има сайтове, които се класират на топ позиции с нечестни техники.
В тази статия ще опиша една техника за манипулативна оптимизация, която цели да отвлече линкове от Вашия сайт без дори да разберете за това.
Наскоро се наложи да търся риболовни принадлежности онлайн и реших да свърша тази работа от служебния ми компютър, където има инсталирани SEO инструменти, които показват SEO параметрите на сайтовете (напр. брой входящи/изходящи линкове, Page Rank, социални споделяния и др.)
Направи ми впечатление, че риболовната ниша е високо конкурентна, но друго нещо, което ми направи по-силно впечатление беше, че един от най-добре класиращите се сайтове (няма да назовавам имена в тази статия), успява да постигне тези резултати само с линкове от два различни домейна – нещо, което не би било логично за резултатите описани по-долу.
Сайтът заема първа позиция за всичките 10 търсения, а общия брой търсения на тях са 1130 месечно т.е. въпросният сайт получава над 500 посещения месечно само от тези думи.
Конкуренцията по тези фрази варира между 8% и 70%, като част от ключовите думи имат над 50%, което се зачита за средно-сериозна конкуренция.
Като оптимизатор с доста години опит, само в две ситуации съм наблюдавал толкова лесно постигнати резултати.
Първо, когато нишата е ниско конкурентна, нещо което не беше валидно в този случай, или второ, когато въпросният сайт има доста авторитетни sitewide входящи линкове (присъстващи на всяка една страница от даден сайт).
Тези линковете имат голяма тежест в Google, но те са нещо рядко, тъй като вредят на оптимизацията на сайта, от който идва линка.
От чист професионален интерес реших да проверя кои са тези два сайта, които са съгласни да поставят линк към този магазин за риболовни принадлежности, и нещо изключително странно ми направи впечатление – никъде във въпросните два сайта нямаше видим линк към магазина.
Първото нещо, което ми хрумна е, че линковете са изтрити, но в такъв случай нямаше обяснение за доброто представяне на този сайт.
След кратка инспекция успях да намеря линковете в програмния код на сайта. Те бяха преместени -9000 px в дъното на страницата, така че нормален потребител да не може да ги види. Когато се премахне този ред, линковете магически се появяват, това е показано в Снимка 2.
По този начин линковете са невидими за обикновения потребител, но Google роботът вижда уеб сайта по друг начин и отчита тези линкове като валидни.
Разкриване на скрити линкове чрез малка промяна в програмния код
Въпреки усилията на Google и изричното твърдение в сайта им, че скритите линкове са забранени и се наказват, въпросният сайт е постигнал забележителни резултати.
Първо трябваше да се изясни дали има нещо общо между тези три сайта. Възможно ли е оптимизаторите на сайта за риболов по някакъв начин да са проникнали в другите два сайта и да са поставили линкове без знанието на истинските собственици, тъй като подобна практика често се наказва сериозно от Google.
Предположението беше донякъде вярно, въпреки че в случая не става въпрос за проникване в чужд сайт.
И трите сайта са изработени от една и съща, водеща фирма за уеб дизайн, която предлага доста изгодни пакети за уеб дизайн и отделно предлага услуги за оптимизация на търсачки.
Както можете да се досетите и двете услуги са с цени под средните за дадените продукти и фирмата активно твърди, че ключът за добрата оптимизация е фактът, че търсачките са машини и че виждат сайта по различен начин спрямо потребителите.
От любопитство реших да проверя колко други сайта от портфолиото на тази фирма имат „щастието” да бъдат включени по таен начин в оптимизацията на други сайтове.
И както предположих – всичките сайтове, които проверих съдържаха скрити линкове или получават линк тежест от други сайтове, където линковете са невидими. Дали това е направено със знанието на клиентите или не, това не е моя работа, но Ви съветвам ако избирате фирма за уеб дизайн, която има изключително изгодна оферта, имайте предвид, че истинската цена може да я плащате по друг начин.
В този специален случай и двата сайта рискуват да бъдат сериозно наказани от Google – сайтовете, които получават скрити линкове, както и сайтовете, които съдържат скрити линкове.
Използването на невидими линкове/ключови думи е една от най-старите спам техники и въпреки усъвършенстваните алгоритми на Google, някои такива методи все още работят, както виждаме в по-горните примери.
Това обаче не значи, че те ще продължат да работят и за в бъдеще, за това не си заслужава да използвате неетични фирми/техники за оптимизацията на Вашият сайт.
Рано или късно рискувате да получите наказание от Google, а премахването на едно такова наказание не винаги е възможно и би отнело много време и ресурси.
Ако имате съмнения, че Вашите SEO специалисти използват неетични техники или че Вашите уеб дизайнери може да крият нещо от Вас, може да получите безплатен одит и ние ще Ви уведомим ако има някакви проблеми с Вашия сайт.