Защо да не използваме домейни на кирилица?

21.10.2014

Автор: Красимир Димитров

Много често в мащабните SEO кампании (или когато клиентът няма уеб сайт) се налага да се купуват нови домейн имена, в такива случаи често получаваме запитвания (понякога и изисквания) от клиентите си новите имена да бъдат на кирилица, защото смятат, че е полезно.

Като фирма, която не подкрепя тази практика, ни се налага доста често да даваме обяснения.

В тази статия ще резюмираме причините, поради които според нас домейните на кирилица могат само да имат вреда.

Домейните на кирилица станаха популярни около 2008 година, когато Google започна да ги визуализира като действителни домейни на кирилица в търсенето, а не като xn--d1acmkhc.com.

  • Една от причините, поради която не подкрепяме тези имена е, че повечето уеб браузери продължават да визуализират тези домейни като xn--d1acmkhc.com, което може да бъде неприятно и объркващо за потребителите, а някои стари версии на Internet Explorer не отварят сайтове с домейн на кирилица, написан директно в полето за адрес, защото не могат да превърнат домейн.com към xn--d1acmkhc.com.

 

  • Друга причина, която посочваме на клиентите си е, че могат да загубят част от директните си посетители, защото все още има компютри, които нямат инсталирана кирилица, а дори и да имат, сменянето от един език на друг може да бъде досадно.

Този проблем е донякъде решен с „.бг“ разширението, което беше представено наскоро, но за момента Google Chrome и Internet Explorer (двата най-популярни уеб браузъра) третират домейните изцяло на кирилица (домейн.бг) като търсеща фраза и ги препращат към някоя от популярните търсачки т.е. отново можете да загубите част от директния си трафик.

От 2008 година до септември 2012 година, за различни високо-конкурентни търсения се класираха сайтове с имена на кирилица и това беше основната причина SEO оптимизаторите и уеб мастърите да ги използват.

Тогава все още EMD (exact match domain) или основната ключова дума да бъде част от името на сайта беше фактор в класирането и навремето Google действително би предпочел климатици.com пред klimatici12.com ако всички други фактори по сайтовете бяха еднакви.

Но през септември 2012 година от Google забелязаха, че се злоупотребява с EMD и въведоха алгоритъм, с който домейн името вече няма никакво или много малко значение за класирането.

Споменаването на ключовата дума в URL адреса все още е фактор (на пример domain.com/ключова-дума/)

За да не бъде това празно твърдение, решихме да проведем експеримент и проверихме резултатите в Google за 10 различни, високо конкурентни ключови думи. Това което търсехме са домейни на кирилица, които се класират на първа страница.

Проверихме следните думи:  климатици, ремонти, обяви, застраховка, лаптопи, почивки, самолетни билети, счетоводни услуги, телефони, хамали, мобилни телефони, оптимизация за търсачки.

От всичките 100 домейна, които заемат позициите на първите страници, само 2 от тях бяха на кирилица.

Също така проверихме и до каква степен са оптимизирани тези 2 домейна спрямо тези на латиница.

Заключението, което си извадихме от този малък експеримент е, че домейнът на кирилица няма никакво SEO предимство пред тези на латиница и според нас може единствено да доведе до неудобство за потребителите.

  1. Климатици – 0 домейна
  2. Ремонти – 1 домейн на кирилица (ремонти-софия.com)
  3. Обяви – 0 домейна
  4. Лаптопи – 0 домейна
  5. Почивки – 0 домейна
  6. Самолетни билети – 0 домейна
  7. Счетоводни услуги – 1 домейн (счетоводниуслугицени.com)
  8. Хамали – 0 домейна
  9. Мобилни телефони – 0 домейна
  10. Оптимизация за търсачки – 0 домейна
СПОДЕЛИ:
FacebookTwitterLinkedIn