On-page серии: Каноникализация

26.11.2014

 

Каноникализацията е една от по-трудните за разбиране on-page концепции, но е изключително важна за създаването на добре структуриран и оптимизиран сайт, защото адресира някои аспекти, които иначе биха се зачели за дублирано съдържание.

В тази статия ще обясним как можете да използвате този похват на Вашия уеб сайт и кои са най-често срещаните грешки при използването му.

 

Терминът „каноникализация“ буквално преведен означава „придържане към един стандарт“ или „стандартизация“ и се отнася най-вече към спазването на правилата за структуриране на уеб страници.

 

Грешка №1: Неспазване на пътя в URL адресите

 

Важно е URL адресите да отразяват реалния път на страниците в сайта. Google използва URL адресите, за да дискриминира категории от крайни страници – ако Вашите URL адреси не са конфигурирани правилно, сайтът няма да се индексира ефективно. Правилният шаблон за URL адреси е следният:

http://primer.com/
http://primer.com/category/
http://primer.com/category/subcategory/
http://primer.com/category/subcategory/page.html

 

Обърнете внимание, че последния урл адрес съдържа целия път от категориите до крайната страница. Също е важно да се отбележи, че категориите не трябва да завършват на разширение като .html или .php а с наклонена черта. Разширенията трябва да се показват само на крайните страници като статии или продуктови страници в онлайн магазин.

 

Грешка №2: Дубликатно съдържание

 

Друго правило на каноникализацията е да покажете на Google роботът, че няколко страници с идентично съдържание са всъщност една и съща страница ако са дубликатни. Например ако  продавате едни и същи маратонки в два различни цвята и имате следните три страници на  Вашия сайт:

 

http://primer.com/maratonki.html
http://primer.com/maratonki.html?color=blue
http://primer.com/maratonki.html?color=red

 

Google роботът ще индексира и трите страници автоматично, освен ако не посочите изрично, че те са една и съща страница, но с различни параметри. Това става като поставите следния елемент между <head> и </head> таговете:

 

<link rel=“canonical“ href=“http://primer.com/maratonki.html“ />

 

Допълнително можете да опишете параметрите в Google Webmaster Tools.

 

Една много често срещана грешка, която виждаме при клиенти, които вече използват каноникализацията е следната ситуация. Съдържанието на дадена статия е разпределено в 3 различни номерирани страници, например:

 

http://primer.com/statiya.html
http://primer.com/statiya.html?page=2
http://primer.com/statiya.html?page=3

 

Те са поставили rel=”canonical” елемент във всяка една от страниците, който посочва, че http://primer.com/statiya.html е основната страница. По този начин те забраняват на Google да индексира съдържанието на следващите 2 страници и така лишават собствения си сайт от уникално съдържание. Тази и още 4 други често срещани грешки с canonical елементите са описани подробно в блога на Google.  Този проблем се разрешава с релациите rel=”prev” и rel=”next”

 

Освен използването на rel=”canonical” елементи като част от on-page оптимизацията, друга важна стъпка е правилното избиране на начална страница за Вашия уеб сайт. Както знаете много често началната страница на даден сайт може да бъдат достъпна чрез различни URL адреси като например:

 

http://www.primer.com
http://primer.com
http://primer.com/index.html
http://www.primer.com/index.html

 

Тук трябва да създадете и 301 пренасочване към само една от тези вариации на началната Ви страница, защото рискувате тежестта от входящи линкове да се разпредели между 4-те страници и по този начин нито една от тях да не се класира високо в резултатите, както и да бъдат отчетени като дубликатни.

 

Ако имате въпроси за каноникализацията или други елементи от microdata структурата на Вашия сайт, не се колебайте да се свържете с един от нашите експерти.