Една от големите трагедии в живота на хората, които менажират интернет страници, е внезапния спад в трафика на сайта.
Честно казано едва ли има собственик на сайт, който не е изпитвал подобно нещо на гърба си.
Та, ако ви се е случило такова нещо, първото, което трябва да направите е да заключите антидепресантите и да изхвърлите ключа, да спрете с молитвите към боговете на SEO и да си дадете сметка, че това не е краят на света.
Просто краят на вашия сайт. Шегичка.
Изпитвате внезапен спад в трафика на сайта Ви?
Вдишайте дълбоко и издишайте бавно.
Опитайте да погледнете на сайта си от различна гледна точка и да разберете каква е конкретната причина, поради която той търпи загуби.
Ние имаме няколко предположения. Ето най-честите причини, които да премислите в случай на кражба и спад на трафика:
1. Всичко е наред, просто гледате грешни данни
Когато сте се захванали с проблем сериозен спад в SEO трафика, първото нещо в което трябва да сте 100% сигурни е, че взимате правилната информация от правилното място. Уверете се, че не сте пропуснали да включите в статистиката данни от определен период от време, устройство или тип страница.
Добрата новина в случая е, че такъв тип пропуски се засичат лесно и са лесни за предотвратяване в бъдеще. Има и още една добра новина.
Колебанията в трафика са нещо съвсем нормално. Просто се успокойте и сравнете данните, като изчислите средната флуктуация в SEO трафика.
Примерно, можете да вземете седмичния SEO трафик за последните 12 месеца и да изчислите средната промяна с помощта на Excel.
Ако разликата е голяма, тогава ще трябва да продължите да четете този материал.
2. Били сте лошо момче/момиче и си търпите наказанието
Ако сте проверили правилно данните, сривът продължава да е по-дълбок от Марианската падина и вашият сайт не се вижда никъде, има голяма вероятност да не сте били послушни и от Google да са ви наложили наказание – да стоите в ъгъла, с гръб към целия клас (разбирайте го метафорично).
Както в доброто старо време.
За да проверите и тази версия, просто трябва да видите какво става в Google Search конзолата, като влезете с вашия акаунт, отидете в трафика от търсачката, а след това в секцията за Manual actions.
Ако на вашия сайт му е даден червен картон, ще имате известие, което информира за конкретната причина за наказанието и описва какво точно е било засегнато.
В един съвършен свят, ако се е случило нещо такова, просто щяхте да поправите грешката и щяхте да се върнете отново в играта.
Но ние живеем в суровата SEO действителност, помните ли? Затова ако все още се чудите какви са причините за наказанието, ето няколко от най-често срещаните причини:
3. Хакнат сайт
Независимо дали ви харесва или не, никой не е имунизиран срещу хакване. В това число и вие.
Ако искате да проверите дали сте били хакнати, Google има цял списък от прости стъпки какво да направите, за да вдигнете сайта си отново на крака.
За щастие, това е единствената причина за наказание от страна на търсачката, която е извън вашия контрол и в същото време е поправима. Горе главата!
4.Дубликатно съдържание
Съдържанието е най-важното нещо, неслучайно старите хора обичат да казват: “Content is king”. Неговото качество е абсолютно задължително.
Затова най-горещо ви съветваме да премахнете каквото и да е дублиращо се съдържание от вашия сайт.
Логиката зад това е проста: колкото повече оригинално съдържание имате на вашия сайт, толкова по-ценен и полезен е той според Google.
За да проверите оригиналността на съдържанието във вашия сайт, най-добре е да ползвате инструмент като Copyscape.
5. Спам, генериран от потребителите
За да откриете и блокирате злонамерените спамъри, трябва да прегледате страниците във вашия сайт, които позволяват съдържание, което се генерира от потребители и да изтриете всички нерелевантни линкове, както и всякакъв вид съдържание, което ви се стори съмнително. Да, точно толкова лесно е.
6. Пренасочвания
Никой не обича да бъде пренасочен към страница, която не може да бъде открита по някаква причина или към други нежелани страници.
Ето защо не е лошо да проверите вашия сайт за съмнителни пренасочвания. За тази цел трябва да създадете проект в Website Auditor.
Изчакайте няколко секунди, докато crawler-ът си свърши работата, а след това в Site Audit таблото отидете на страници с пренасочвания 301 и 302, както и страници с мета рефрешване. Така ще получите пълен списък с пренасочените страници.
Отстранете всички, които не желаете, и сте готови.
7. Лоши линкове
Нещата стават сложи, ако става въпрос за off-page нарушения на Google законите. Линк билдинг стратегията, е много важна през 2020 година.
Такива нарушения по принцип се случват, ако вашият сайт е бил „наводнен“ с потоп от отровни беклинкове.
Това, което можете да правите в случая, е превенция.
Извършвайте регулярно одити, SEO SpyGlass е незаменим инструмент в тази иначе досадна задача.
Първо, трябва да създадете проект, след това да изберете SEO PowerSuite Link Explorer заедно с Google Search конзолата за инструмента за анализ на беклинковете на вашия сайт.
След като направите това, отидете на Penalty risk таба в таблото с Linking Domains. SEO SpyGlass има нужда от определено време, за да анализира вашите linking domains. Когато е готово, сортирайте вашите linking domains по зловредност, като кликнете върху хедър на колоната Penalty Risk.
По принцип всеки линк, който има стойност Penalty Risk по-висока от 50%, трябва да бъде разгледан по-подробно.
Трудно ще намерите наслада в този процес, но след като старателно сте минали през всички съмнителни линкове, единствената правилна опция е да ги откажете с десен бутон върху линка и след това да изберете Disavow Domains.
Почти сме на финала. Единственото нещо, което трябва да направите, след като вашия disavow файл е готов, е да отидете на Preferences, след това Disavow/Blacklist Backlinks и да натиснете Export.
И за финал, във вашия акаунт на Google Search конзолата, трябва да въведете заявка за преоценка към Google.
Това може да се случи по съвсем лесен начин. От менюто Manual Actions кликнете върху Request a review. И така, всичко е готово. Сега трябва просто да изчакате една до две седмици, за да може Google да се заеме с вашата заявка.
3. „ Всичко тече, всичко се променя“ – дори Хереклит е знаел за постоянните промени в алгоритъма на Google
Има и друго нещо, в което можете да бъдете сигурни – Google обикновено не ви тормози с новини за update-и в алгоритъма.
В същотот време някои големи промени биват отразени от сайтовете и блоговете, които се занимават с търсачки.
Там можете да намерите разбираема информация за това какво е имплементирано и какво трябва да бъде подобрено, за да бъде вашият сайт отново на върха.
По-лошата опция се случва, когато внезапната промяна в алгоритъма засяга ограничен брой от сайтове.
Ако случаят е такъв, тогава по-добре да направите мониторинг на позиците в страниците на търсачката за вашите ключови думи.
За да направите това, стартирайте Rank Tracker, отидете на таба за анализ на SERP и след това изберете Record SERP data.
След като вашите топ 30 search резултата са записани, скочете към таблицата със SERP History.
На графиката с флуктуациите можете да видите как SERP се променя за всички ключови думи, както и за тези, които избирате поотделно.
Освен това ви дава възможност да сменяте вашите целеви търсачки. И не забравяйте да настроите периода, за да имате точни статистики за конкретен период от време.
Има ли въобще нужда да казваме, че този инструмент ви спестява/печели адски много време?
И все пак, за да сте подсигурени, проверявайте вашия link профил и crawl-вайте вашия сайт регулярно. Така поне ще държите Panda и Penguin далеч от вашия сайт.
8. Големи промени в сайта
Големи миграции в сайта, ъпдейти или редизайн също могат да обяснят защо е имало и по-добри времена за вашия трафик.
И това е вторият път, когато Google Search Console протяга към вас добронамерена ръка, изпълнена с желание да ви помогне.
Отидете на Crawl, след това на Crawl Errors, изследвайте данните от графиките и се опитайте да намерите сериозни разлики, които са се случили, след като сте направили промените по сайта.
Хванахте ли ги. Свалете всички счупени URL-и във формат .csv и отворете WebSite Auditor за един сладък малък crawl.
След това, в таблото със страниците, въведете съмнителните URLs в полето за quick search от файла, който току-що свалихте.
За да откриете къде точно се крият счупените линкове, отидете в таба Links to page (можете да го откриете на дъното на страницата в таблото Pages dashboard) и ги поправете.
Друго нещо, което можете да проверите, ако нещо друго е счупено във вашия сайт, е да отидете на таблото Site Audit в модула Site Structure.
Пригответе се психически – тази проверка може да отнеме време. Готови ли сте? Нека продължим нататък.
9. Липсващи линкове
Има ли някъде по света съвестен собственик на сайт, който да не разбира и оценява силата на беклинковете?
Наличието на сериозно количество линкове не гарантира, че вие не сте в опасност да ги загубите в някакъв ужасен момент.
И да, да загубите най-качествените линкове може да ви разбие сърцето. Но бъдете спокойни, всичко може да бъде поправено, защото в този момент на сцената излиза инструментът SEO SpyGlass.
Отворете вашия проект в SEO SpyGlass, след това се уверете, че графиката с прогреса на беклинковетре расте.
След това трябва да switch-нете към таблото с беклинковете,
за да изберете всички ваши линковете и да кликнете Update Backlinks. След това направете update и на Backlink Page Info.
Ето как неусетно, някак по детски, стигнахме до най-трудната част от занятието. Част, за която инструментът SEO SpyGlass учтиво ви замества.
Не му благодарете, просто му дайте време да анализира беклинк страниците и да се разтърси за линкове към вашия сайт.
След като проверката е готова, вижте колонката Links Back, която ви информира за настоящия статус на вашите линкове.
Преминете през всички тях, за да откриете някой със статус NO (липсващ линк). Открихте ли някой?
Ако да, то трябва да почерпите. Защото току-що сте открили Ахилесовата пета на вашия сайт!
Оставихме един леко дразнещ съвет за в бъдеще: за да предотвратявате спадове в трафика, винаги е по-добре да извършвате регулярен мониторинг на вашите беклинкове. Един одит на месечна база ще бъде повече от достатъчен за вашето спокойствие
След като сте открили кое е проблемното звено, единственото правилно нещо, което можете да направите, е да се опитате да поправите линковете.
Казано с други думи, трябва да установите контакт със собственика на сайта и да го помолите учтиво да активира отново линка.
10. Тази гадна, гадна конкуренция
Животът е постоянна борба. Същото важи и за SEO оптимизацията на сайта Ви.
Има една стара източна мъдрост, която гласи: „Ако трябва да скриеш труп, който не искаш никой да открива, зарови го във втората страница с резултатите на Google.”. Малко неща са по-мъдри от това.
Когато се чудите какво стана със SEO трафика, уверете се, че не сте декласирани от конкурент.
Ако случаят е такъв, ето – вече знаете кой ви е откраднал трафика.
Накратко – ключовият въпрос, на който трябва да си отговорите, когато сте били изместени в класирането много напомня въпроса, който ви разрани челото от блъскане по чина в гимназията „С какво той е по-добър от мен?“. Но първо, трябва да разберете с кого си имате работа.
Най-лесният начин е като използвате опцията Rank Tracker’s SERP History.
В модула за целеви ключови думи отидете на таблото за Rank Tracking, след това в долния екран кликнете върху таба за SERP Analysis и след това кликнете Record SERP data. Следенето на конкуренцията никога не е било толкова лесно.
Жалко, че нямахте такъв инструмент в гимназията.
Освен това, с всяка нова проверка Rank Tracker ще запазва всички позиции на вашите ключови думи, за да можете вие на спокойствие да следите динамиките и, което е по-важно, позициите на вашите конкуренти.
Освен това Rank Tracker ви дава чудесна възможност да автоматизирате проверката на вашето класиране (а не да се бъхтите и да го правите ръчно всеки път).
Ангажирахме ли ви вниманието? Тогава отидете на таба Preferences, кликнете Scheduler и кликнете върху бутона „plus“.
След като направите това, настройте всички нужни параметри според вашите предпочитания: вида задача/период/честота и сте готови.
SEM kills the SEO stars – това щяха да пеят Buggles днес
Както сами много добре знаете, цялостният маркетинг за търсачките включва разходи за реклама и разходи за SEO. SEO ви носи органичен трафик, а като цяло SEM включва в себе си и мениджмънта на платените позиции.
Ако трябва да бъдем честни, трафикът от рекламите в Google много често може да изпапка SEO трафика.
Рекламите се намират по-високото от резултатите на търсенето и тъй като всички ние, ползвателите на интернет, сме доста мързеливи и за нас коства огромен ресурс да скролнем надолу, рекламите печелят.
Нека помислим за две възможни ситуации в този случай.
Първо, трябва да сравните списъците с ключови думи във вашите PPC (pay-per-click) кампании с тези, които ви носят органичен трафик.
Ако засечете повтарящи се думи, не се колебайте и спрете PPC кампаниите, които ги съдържат. Защо да плащате за трафик, който идва при вас и безплатно?
Втората опция не е толкова оптимистична. Вашите конкуренти може да са вдигнали парите в наддаването за вашите ключови думи.
В такъв случай или трябва да ги надплатите или, ако ключовите думи не са ви особено важни, да оставите нещата, както са в момента.
Първо жените и децата! А преди тях всички мобилни устройства
Със сигурност трябва да сте били на неколкогодишна екскурзия в друга галактика с мноого слаб интернет, ако не знаете, че Google полага големи усилия да направи интернет по-удобен за достъпване през мобилни устройства.
Всъщност дори и да бяхте на таква екскурзия, пак щяхте да разберете.
Именно заради слабия интернет.
Това означава, че когато става въпрос за класиране, страниците, които са оптимизирани за достъп през мобилни устройства са облагодетелствани. Без паника, това не означава, че десктоп сайтовете не участват в SEO надпреварата.
Така или иначе липсата на мобилна версия на вашия сайт също може да обясни внезапен спад в класирането, както и загуба на трафик.
Някой от вашите конкуренти може да е оптимизирал своя сайт за мобилни устройства и като резултат да ви е задминал в класирането на мобилни устройства.
Има различни инструменти, с които да проверите дали вашият сайт е адаптиран за мобилни устройства.
Ако не е, то е силно препоръчително да го оптимизирате. Просто си помислете за миг колко често сърфирате из интернет върху смартфона си.
Ето, открихте аргумент и мотивация за оптимизация за мобилни устройства.
В допълнение, за да разберете къде точно се е случил спадът на трафик, можете да филтрирате вашия трафик по устройство с помощта на Google Analytics.
The voice search killed the type search, примерно
И като десерт към всичките възможни причини, които афектират по негативен начин вашия трафик, поднасяме и още една.
Както се вижда и от заглавието, в причините досега става въпрос за внезапна, рязка и значителна промяна в позицията на вашия сайт в търсачката по дадена ключова дума.
И макар да се случва рядко засега, но със сигурност става по-популярно особено за гласови търсения, базирани на прости всекидневни въпроси.
Пример – ако вашият сайт се занимава с прогнози за времето, има възможност за спад в трафика просто защото Google отговаря сам на въпроси, свързани с времето.
Това е голямо улеснение за хората, които се чудят дали да си взимат чадър, но може афектира негативно вашия трафик. Затова имате още една задача, която да сложите в списъка с регулярни проверки.
Обновена: 23.06.2021 г.